Ενημέρωση
Νέα
Εκθέσεις
Δελτία Τύπου
Εκδηλώσεις
Περί Φωτός...
Συνεντεύξεις
Εταιρίες
Εκπαίδευση
Έργα Εταιριών
Ανεξάρτητοι Σχεδιαστές
Εργασίες
Άρθρα
Ιδέες & Λύσεις
Τεχνολογίες
Τεχνο - γνωσία
Περιήγηση
Προϊόντα
Επαγγελματικός
Εσωτερικών Χώρων
Εξωτερικών χώρων
LED
Διακοσμητικά
International Posts
Events
News
 
Διαφημιστικά Banner
Naxos island Greece
 
 
Περί φωτός... / Συνεντεύξεις
 
beforelight  
Δημοσίευση: 12 Οκτωβρίου 2010
 


Συνέντευξη που παραχώρησε η ομάδα beforelight στο flashlight.gr, δίνοντας απαντήσεις όσον αφορά τη δομή, τη δραστηριότητα και τις «θέσεις» της στον φωτιστικό σχεδιασμό...

Η ομάδα beforelight σχηματίστηκε το χειμώνα του 2007 στη Θεσσαλονίκη, από εννέα απόφοιτους του τμήματος Θεάτρου και του τμήματος Αρχιτεκτονικής του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης (Ελίζα Αλεξανδροπούλου, Δήμητρα Αλουτζανίδου, Χριστίνα Αμπατζίδου, Κωνσταντίνα Ευαγγέλου, Κέλλυ Εφραιμίδου, Δημήτρης Θεοχαρούδης, Μαρία Λαζαρίδου, Βασίλης Ντόβρος, Ειρήνη Στείρου).

Η καλλιτεχνική δραστηριότητα της ομάδας εμπεριέχει φωτιστικό σχεδιασμό θεατρικών παραστάσεων, εγκαταστάσεων και δρώμενων, καθώς και μελέτη - σχεδιασμό αρχιτεκτονικού φωτισμού εσωτερικών και εξωτερικών χώρων.

Σε συνέντευξη που παραχώρησαν στο ηλεκτρονικό μας περιοδικό, δίνουν απαντήσεις όσον αφορά τη δομή, τη δραστηριότητα και τις «θέσεις» της ομάδας.

F: Ποια είναι η δραστηριότητα, η φιλοσοφία, τα κίνητρα και οι στόχοι της ομάδας;

BL: Η δραστηριότητα της ομάδας είναι ο σχεδιασμός και ο πειραματισμός με το φως σε όλες του τις εκφάνσεις και μορφές. Κατά κύριο λόγο συμμετέχουμε σε φεστιβάλ, πολιτιστικές δράσεις και εικαστικές εκθέσεις με φωτιστικές εγκαταστάσεις ή δρώμενα, τα οποία ενεργοποιούν την παρατήρηση και τη διάδραση του κοινού με το φως.

Επίσης, έχουμε λειτουργήσει και ως σχεδιαστές φωτισμού σε θεατρικές, χορευτικές και μουσικές παραστάσεις, καθώς και ως σχεδιαστές εναλλακτικού αρχιτεκτονικού φωτισμού, κατά καιρούς. Ο στόχος της ομάδας είναι η πολυμορφία δραστηριοτήτων, ο πειραματισμός με φωτιστικά μέσα και η συνεχής και συνεπής παρουσία στον εικαστικό και σχεδιαστικό χώρο του φωτισμού.

F: Η ομάδα απαρτίζεται από μέλη «με καλλιτεχνική και αρχιτεκτονική παιδεία». Τι ήταν αυτό που σας ενέπνευσε και σας ώθησε στο να ασχοληθείτε με το σχεδιασμό φωτισμού;

BL: Η πρώτη μας και πολύ καθοριστική επαφή με το αντικείμενο, έγινε στο μάθημα θεατρικού φωτισμού της Ελευθερίας Ντεκώ, στο τμήμα Θεάτρου του Α.Π.Θ.. Η καλή χημεία ανάμεσά μας και ένα ισχυρό κοινό σημείο ενδιαφέροντος, το φως, μας ώθησαν στο να σχηματίσουμε την ομάδα.

F: Το έργο σας μέχρι σήμερα υποδηλώνει μια καθαρά καλλιτεχνική προσέγγιση «στο παιχνίδι με το φως» και όχι τόσο αρχιτεκτονική. Αυτό είναι αποτέλεσμα συγκυριών, ή «άποψη»;

Η συγκυρία έγκειται στο γεγονός ότι προερχόμαστε από διαφορετικά, αλλά και συγκοινωνούντα γνωστικά πεδία. Ανάμεσά μας υπάρχουν αρχιτέκτονες, σκηνογράφοι, θεατρολόγοι, σκηνοθέτες, με αποτέλεσμα η ενασχόληση του καθενός να φέρνει στο τραπέζι διαφορετικούς προβληματισμούς και γνώσεις.

BL: Μια καλλιτεχνική εγκατάσταση μπορεί να διατηρεί την «αρχιτεκτονικότητά» της, όπως και το αντίθετο. Αποφεύγουμε να βάζουμε ταμπέλες στον τρόπο προσέγγισης κάθε δημιουργικού προβλήματος. Είναι μια ανοιχτή διαδικασία με απρόβλεπτο αποτέλεσμα.

F: Στη σελίδα σας στο facebook, αναφέρετε ότι «η ομάδα σχηματίστηκε το 2007» και στην συνέχεια «εξακολουθεί να σχηματίζεται». Εννοείτε ότι δέχεστε νέα μέλη; Αν ναι με τι κριτήρια μπορεί κάποιος να ενταχθεί;

BL: «Εξακολουθούμε να σχηματιζόμαστε», σημαίνει εξακολουθούμε να μαθαίνουμε, να πειραματιζόμαστε, να παίζουμε με το φως, ακριβώς όπως στην αρχή.

Δεν δεχόμαστε νέα μέλη, αλλά είμαστε πολύ ανοιχτοί σε εξωτερικές συνεργασίες. Η ήδη υπάρχουσα σύνθεση μελών βρίσκεται σε διαδικασία δημιουργικής ζύμωσης, οπότε η προσθήκη νέων μελών θα επιβράδυνε αρκετά αυτή τη διαδικασία.

F: Πως θα χαρακτηρίζατε το «φωτιστικό έργο» που πραγματοποιείται στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια;

BL: Τα τελευταία χρόνια, παρατηρείται μια σχετική ανάπτυξη και ενδιαφέρον στη δραστηριότητα του φωτισμού. Ιδιαίτερα, στο θεατρικό σχεδιασμό, η διαδικασία έχει αλλάξει αισθητά. Υπάρχει μια ομάδα διακεκριμένων σχεδιαστών που εισήγαγαν το φωτισμό και τον ανήγαγαν σε καθοριστικό κομμάτι της θεατρικής παράστασης.

Στον αρχιτεκτονικό χώρο, βλέπουμε ότι η διαχείριση του φυσικού και του τεχνητού φωτός γίνεται στοιχείο ταυτότητας σε κτήρια και δημόσιους χώρους. Σε αυτό συμβάλλει και η δυνατότητα του φωτιστικού σχεδιασμού στο να μεταβάλλεται και να εξελίσσεται. Είναι ένα «ζωντανό» κομμάτι σχεδιασμού.

F: Τι είναι αυτό το οποίο θα χαρακτήριζε κατά τη γνώμη σας ένα «φωτιστικό έργο» του σήμερα ως επιτυχημένο; Θεωρείτε ότι υπάρχουν αντικειμενικά και υποκειμενικά κριτήρια στην αξιολόγηση;

BL: Αντικειμενικά κριτήρια σίγουρα υπάρχουν, ανάλογα βέβαια, με το εκάστοτε είδος του project και έχουν να κάνουν με την τεχνική αρτιότητα ενός έργου. Όχι απαραίτητα στο αν χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή του σύγχρονα τεχνικά μέσα, αλλά στο κατά πόσο η τεχνική φύση του εξυπηρετεί χωρίς να τον επισκιάζει, το σκοπό του έργου, δηλαδή την καλλιτεχνική του φύση.

Θα ορίζαμε ως επιτυχημένο, ένα έργο τεχνικά και εικαστικά άρτιο, πρωτότυπο, το οποίο παίρνει υπόψιν του το ευρύτερο περιβάλλον, και ενεργοποιεί το βλέμμα ή ακόμα και τη συμμετοχή του θεατή ή περιπατητή. Παρόλα αυτά, δεν υπάρχουν ακριβείς προδιαγραφές για ένα φωτιστικό έργο που θα έχει απήχηση.

F: Πως κατά τη γνώμη σας μπορεί να εφαρμοσθεί ο «θεατρικός φωτισμός» σε ένα χώρο καθημερινής χρήσης (σπίτι, γραφείο, κατάστημα κτλ.) και τι μπορεί να προσδώσει;

BL: Με δυσκολία μπορεί να εφαρμοστεί ο θεατρικός εξοπλισμός σε έναν χώρο καθημερινής χρήσης, τόσο λόγω διαφορετικής ενεργειακής φύσης ρεύματος που διατίθεται, όσο και διαφορετικής σκοπιμότητας.

Είναι γεγονός ότι ακόμα δεν έχει βρεθεί ενεργειακά οικονομικός τρόπος να φωτίζουμε στο θέατρο. Ωστόσο, μπορεί να «σχεδιαστεί» ο φωτισμός, με τον τρόπο που σχεδιάζεται στο θέατρο, δηλαδή στα πλαίσια μιας «σκηνοθεσίας» την οποία εξυπηρετείς, κάνοντας χρήση μη θεατρικών φωτιστικών μέσων (αρχιτεκτονικά φώτα, λάμπες φθορισμού, γλόμπους κλπ).

Έτσι, μπορείς να προσδώσεις σε μια γωνία θεατρικότητα π.χ. περισσότερη ένταση, να αλλάξεις το κλίμα στο χώρο σου, αναιρώντας το συμβατικό φωτιστικό στο ταβάνι, να αλλάξεις το χρώμα στο φως του γραφείου σου με ένα χρώμα που σε ξεκουράζει, να φτιάξεις μια μικρή φωτιστική εγκατάσταση στο κατάστημά σου που θα έχει και «εμπορικό» σκοπό η να φωτίσεις έναν εγκαταλελειμμένο αστικό χώρο και να γεμίσει ξανά κόσμο.

www.beforelight.gr (celebrate light respect darkness)

 

Σχετικές Δημοσιεύσεις:

Αναζήτηση
Newsletter
 
 
Διαφημιστικά Banner
 
Facebook Group
 
 
Popular Articles
 
 
All rights reserved Copyright © 2004-2010 Όροι Χρήσης Powered by GREED PROMO.